مراقبت از پوست های مستعد آکنه (جوش دار)

مراقبت از پوست های مستعد آکنه (جوش دار) - لوبیس

مقدمه

پوست آکنه دار حس اعتماد به نفس و درخشش پوست را کاهش میدهد و شاید ظاهر ناخوشایندی را برایمان داشته باشد، اما باید در نظر داشت که آکنه نوعی بیماری پوستی است که در اثر آن منافذ و‌ فولیکول های مو از پوست های مرده،باکتری ،چربی و آلودگی پر و باعث ایجاد جوش و التهاب می شود. پوست های چرب به علت ترشح سبوم بیش‌از حد بیشتر مستعد آکنه هستند. باید در نظر داشت که عوارض ناشی از آکنه نیز به سلامت و یک‌نواختی پوست آسیب وارد می کند. طبق تحقیقات صورت گرفته تقریبا همه افراد جوش را برای یک بار هم که شده تجربه می کنند . آکنه را می توان از شایع ترین بیماری های پوستی دانست اما با روش ها و داشتن روتین های مناسب و مراجعه به متخصص قابل درمان و بهبود است تا عوارض ناشی از آن را به حداقل ترین حد ممکن رساند.

انواع و علائم آکنه بر روی پوست

  • جوش های سرسیاه: کوچک‌هستند و بر اثر ترشح تیره رنگ‌پوشش داخلی فولیکول های مو‌به وجود می آید و به همین دلیل سیاه رنگ‌دیده می شود.
  • جوش های سرسفید: به علت وجود چرک‌ ،سفید یا متمایل به زرد و‌کوچک‌هستند.
  • پاپول ها: بر آمده و کوچک‌هستند و به رنگ قرمز ،بنفش یا تیره تر از رنگ پوست مشاهده می شوند.پاپول ها می توانند به پوستول تبدیل شوند.
  • پوستول ها: برآمدگی های چرکی با نوک‌ سفید هستند.
  • ندول ها: به صورت توده های بزرگ در زیر پوست قرار دارند و سفت و‌دردناک هستند .
  • کیستیک‌ها: دردناک‌و چرکی هستند و توده هایی بزرگ‌و‌عمیق که می توانند باعث ایجاد اسکار شوند.
  • آکنه های قارچی: در اثر تجمع نوعی قارچ در فولیکول های مو‌ایجاد و باعث‌التهاب میشوند

علل اصلی ایجاد آکنه

آکنه علت های مختلفی میتواند داشته باشد .بعضی از این علل در داخل بدن و بعضی دیگر در ارتباط با محیط قرار دارند.همانطور که گفته شد آکنه به دلیل ترشح سبوم و مسدود شدن منافذ پوست ایجاد میشود.از جمله این علل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • علت های هرمونی در زنان
  • ژنتیک‌
  • تستسترون(عامل ایجاد جوش در زمان بلوغ)
  • کشیدن سیگار
  • رژیم غذایی نا مناسب
  • استفاده از محصولات آرایشی نامناسب
  • تماس آلودگی با پوست از طریق دست و غیره

مراقبت های لازم برای پوست های آکنه دار

پوست خود را دوبار با شوینده ملایم و مناسب پوست چرب و‌ جوش دار بشویید. سعی کنید در هنگام شستشو ملایم باشید تا باعث تحریک‌ آن نشوید. دوره درمان خود را کامل کنید. درمان جوش نیازمند تداوم و صبر و‌حوصله کافی است‌ زیرا کنترل ترشح چربی پوست باید به صورت مداوم انجام شود. مدام محصولات پوستی خود را تغییر ندهید و در گرفتن نتیجه مطلوب شکیبا و پایبند باشید. به صورت خود دست نزنید. دست شما حاوی آلودگی های محیطی است و با دست زدن به پوست منتقل میشود. از کندن جوش ها و‌ فشردن آن ها حتما خودداری کنید، زیرا باعث تحریک و پخش آن روی پوستتان میشود. از تماس وسایلی مانند گوشی ،کلاه و غیره به صورت خود پرهیز کنید. از محصولات مناسب و غیر کمدون‌زا استفاده کنید. استفاده از محصولات پوستی بسیار مهم است. حتما روتین مناسب برای صبح و شب داشته باشید.

از محصولات غیر الکلی و فاقد چربی استفاده کنید. انتخاب درست محصولات مراقبتی بسیار مهم است و با توجه به متدهای جدید از محصولات تخصصی می توان استفاده کرد. آبرسان و‌مرطوب کننده استفاده کنید. استفاده از آبرسان و‌مرطوب کننده بسیار مهم است چون پوست خشک بسیار تحریک پذیر است. به علاوه جای اسکار های باقی مانده نیز برای ترمیم‌ به آبرسانی نیاز دارند. استفاده از محصولات ضد آکنه به دلیل چون خاصیت لایه بردار دارند، تسکین پوست با آبرسان و‌مرطوب کننده ضرورت دارد، پس اگر پوست چرب و‌ مستعد آکنه دارید، تفکر اشتباهی است که نیاز به آبرسان و مرطوب کننده ندارید. ضد آفتاب استفاده کنید و در فواصل زمانی مناسب آن را تمدید کنید. ضد آفتاب پوست شما را از آسیب اشعه های مضر حفظ میکند. برای اینکه لک‌های بعد از جوش و‌ مشکلات پوستی دیگر‌ را تجربه نکنید، حتما از ضد آفتاب استفاده کنید. استفاده مرتب از ضد آفتاب فرمول طلایی برای درخشان شدن و سلامت پوست شما است.

سخن پایانی

اگر پوست مستعد آکنه دارید نگران نباشید. با یک روتین اصولی میتوانید پوستی شفاف و یکنواخت داشته باشید. در این راه از متخصصان نیز میتوان کمک‌ گرفت تا زودتر به نتایج دلخواه رسید. در مقاله های بعدی به روتین مناسب برای پوست های مستعد آکنه میپردازیم ‌تا با هزینه‌ی کمتر پوستی شفاف تر و سالم تر از گذشته داشته باشید.

امتیاز شما

میانگین: / 5. تعداد:

بدون ستاره! اولین نفر باشید!

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *