عدس ایرانی بخریم یا عدس خارجی ؟ (راهنمای کامل + تجربه شخصی)

عدس ایرانی بخریم یا عدس خارجی ؟

مقدمه

انتخاب بین عدس ایرانی و خارجی همواره میان مصرف کنندگان، بحث برانگیز بوده است. اگر تجربه فروشندگی در یک فروشگاه خشکبار و خواربار داشته باشید، وقتی مشتری مقابل کیسۀ عدس می‌ایستد، اولین سوالی که می‌پرسد این است: آقا این عدس ایرانیه یا خارجی ؟! البته در این میان افرادی هستند که می‌توانند تفاوت میان عدس ایرانی و خارجی را از ظاهر و ویژگی های دیگری تمییز دهند ولی با این حال همچنان این سوال مطرح می‌شود که چرا باید بین عدس ایرانی و خارجی، یکی را انتخاب کرد ؟

عدس ایرانی
(تصاویر توسط هوش مصنوعی ساخته شده و جنبه فانتزی و تزئینی دارند)

چرا باید عدس مصرف کنیم؟

وجود عدس با کیفیت و تازه در سبد غذایی هر خانوار ایرانی، به افزایش سلامت و تندرستی افراد می‌انجامد و در کاهش احتمال مبتلا شدن به انواع بیماری های  مختلف موثر است. عدس به علت داشتن مقادیر مناسبی از مواد معدنی، ویتامین ها، مقادیر کم چربی و کربوهیدرات ها، دارای ارزش غذایی بسیار بالایی می‌باشد. در نوش جان کردن تنها 100 گرم از عدس تازه و پخته شده، می‌توان 360 کیلوکالری به عبارتی 1500 کیلوژول انرژی دریافت کرد.

ارزش غذایی عدس

این حب با ارزش که در رده باقلائیان جای گرفته است، با نام دیگری بنام مَرجُمَک نیز شهرت دارد. عدس دارای مقادیر تقریبی از عناصر و ترکیبات زیر می‌باشد:

(ارزش غذایی عدس به ازای هر ۱۰۰ گرم )

انرژی 1500 کیلوژول / 360 کیلوکالری
کربوهیدرات 65 گرم
چربی1 گرم
پروتئین25 گرم
ویتامین ها10 میلی‌گرم از انواع ویتامین ها شامل: ب1 – ب2 – ب3 – ب5 – ب6 – ب9 و ویتامین ث
مواد معدنی1080 میلی‌گرم اعم از کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیوم، سدیم، روی
*هر 100 گرم عدس شامل 8.5 گرم آب است.

انواع عدس ایرانی

در حالت کلی سه نوع عدس داریم:

 1-از نظر اندازه: عدس درشت، متوسط و ریز

2- از نظر شالوده: عدس معمولی و دال عدس (نوعی خاص از عدس قهوه‌ای)

3- از نظر رنگ: عدس سبز، عدس زرد، عدس قهوه‌ای، عدس قرمز و …

عدس سبز در میان مردم ایران شهرت زیادی دارد و در غذاهای خود بیشتر استفاده می‌کنند. قطب تولید عدس در ایران در استان آذربایجان شرقی می‌باشد. در رتبه نخست تولید عدس در این استان، شهر ورزقان سکان‌دار است. بعد از شهرستان ورزقان، شهرستانهای اهر، سراب، میانه و هریس به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت عدس را به خود اختصاص داده اند. از دیگر شهرهای دارای سطح زیر کشت عدس می‌توان به منطقه بزرگ الموت و شهر کوهین در استان قزوین، شهرهای خرمدره، خدابنده، ایجرود، ماهنشان در استان زنجان و شهر چادگان در استان اصفهان اشاره کرد.

عدس ایرانی

مزایای عدس ایرانی

  • حمایت از تولید داخل و کشاورزان محترم
  • غیرتراریخته و کاملا ارگانیک
  • عطر و طعم بی نظیر
  •  ارزش غذایی بالاتر
  •  رنگ و ظاهر بهتر
  • پخت سریع تر
  • لعاب بیشتر

معایب عدس ایرانی

  • ممکن است از انواع پارسال آن دارای حشره باشد! پس بهتر است باره تازه همان سال خریداری شود.
  • پاک شده آن کمیاب است و ممکن است دارای سنگ ریزه و ریزه چوب باشد و برای تمیز کردن آن می‌بایست وقت بگذارید!
  • ممکن است از نظر ظاهر به یکدست و هم اندازه بودن دانه‌ها شهرت نداشته باشد، چراکه معمولا در ایران عملیات سورتینگ حبوبات، آنطور که باید طرفدار ندارد!

انواع عدس خارجی

با وجود زمین های کشاورزی وسیع و ظرفیت بالای تولید عدس توسط کشاورزان در ایران، همچنان شاهد واردات انواع عدس های خارجی به ایران هستیم که این اقدام در تعیین قیمت تمام شده عدس ایرانی نیز موثر است. اگر با بهره‌گیری از توان علمی داخلی و با حمایت کشاورزان و تولیدکنندگان حبوبات می‌توان انتظار داشت تمام نیاز عدس کشور توسط توان داخلی تامین گردد. تقریبا عدس خارجی با یک قیمت مشخص وارد کشور می‌شود و به دست مصرف کننده می‌رسد اما همین امر باعث می‌شود برای واردات عدس، ارز دولتی را از دست بدهیم و بازار رقابتی عدس ایرانی را در ایران نداشته باشیم. به هر حال انواعی از عدس های خارجی وارد ایران می‌شوند که معروف ترین آن ها شامل موارد زیر است:

عدس های کانادایی:

 1- عدس ساسکن 2- عدس سیمپسون 3- عدس رونق 4- عدس سِوِن استار

*عدس روسی و عدس قزاقستانی از انواع دیگر هستند.

مزایای عدس خارجی

  • سورت شده و یکدست
  • بدون دانه های خراب
  • بدون خرده سنگ و خرده چوب
  • مورد استفاده اغلب صبحانه‌سراها و رستوران ها

معایب عدس خارجی

  • از عدس های خارجی نباید انتظار طعم و مزه عدس های ایرانی را داشت! به گفته برخی، عدس خارجی مزه آب می‌دهد!!!
  • لعاب کمتری نسبت به عدس ایرانی دارد
  • واردات عدس خارجی، بر اقتصاد کشاورزان ایرانی اثر سوء دارد
  • تراریخته و دستکاری ژنتیک شده است . مطابق پژوهش ‌های دانشمندان، استفاده از محصولات تراریخته در طولانی مدت، بر سلامتی و اندام های بدن تاثیر مخرب دارد.
عدس ایرانی

عدس ایرانی یا خارجی؟ کدام یک ؟

تصمیم نهایی برای انتخاب اینکه کدام نوع عدس را بخریم، به سبک زندگی ما، نیازها و انتظارات ما از یک عدس خوب مربوط است. اگر جزو افراد کم حوصله و کم صبر هستید و یا به دوربینی دچار هستید و اشیای نزدیک را بخوبی نمی‌بینید، سراغ عدس ایرانی نروید! چراکه برای پاک کردن و تمیز کردن آن باید وقت و حوصله صرف کنید! البته اگر در بازار بگردید عدس ایرانی پاک شده نیز پیدا خواهید کرد که بی درنگ بخرید! عدس ایرانی بر بهبود سلامت خود و عزیزانتان تاثیر ویژه دارد و در کودکان و جوانان در حال رشد، مواد معدنی و ویتامین های بیشتری را وارد بدن می‌کند. در کنار حمایت از کشاورزان و تولید داخل، با خرید عدس و حبوبات ایرانی، به چرخش اقتصاد کشور کمک خواهید کرد.

اگر زمان کافی ندارید و طعم و کیفیت و مزه برایتان اهمیتی ندارد، سراغ عدس خارجی بروید. عدس خارجی به علت استفاده سریع‌تر و آسان‌تر، معمولا در صبحانه‌سراها و رستوران ها استفاده می‌شود.

ویژگی های عدس سالم و مرغوب

عدس به دو صورت دیم و آبی کشت می‌شود. عدس کشت شده بصورت آبی دارای مرغوبیت بیشتری است. درمورد عدس سبز که در ایران بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، توجه داشته باشید که بر روی سطح دانه های عدس نشانه هایی از لکه ها یا تغییر رنگ هایی مشاهده نشود، چراکه هر تغییری در ظاهر عدس اعم از لکه های رنگی، چروکیدگی سطح دانه و رشد کپک ها، بر کیفیت و طعم اصلی آن موثر است. ترجیحا سعی شود از عدس کشت همان سال که قصد خرید را دارید تهیه بفرمایید، چرا که عدس های تولیدی سال ماقبل معمولا دچار کرم و حشره زدگی می‌شوند.

کلام پایانی

برای صبحانه از خوراک عدسی تازه استفاده کنید تا سالم‌تر بمانید. حبوبات تازه ایرانی را در برنامه غذایی خود قرار دهید و با خرید از تولیدکنندگان و کشاورزان بومی، حمایت خورد را از زحمات و تلاش های این قشر، اعلام دارید.

لوبیس‌ مگ لحظات خوشی را برایتان آرزومند است.

مطالعه بیشتر

امتیاز شما

میانگین: / 5. تعداد:

بدون ستاره! اولین نفر باشید!

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *