نگهداری انواع خشکبار در منزل چگونه است ؟ + روش های کاربردی

چگونه انواع خشکبار را در منزل نگهداری کنیم ؟

مقدمه

تضمین سلامت جامعه در گرو تغذیه سالم است. اندازه مصرف خشکبار و حبوبات در سبد غذایی مردمان جامعه چشم‌گیر است. مطابق فرهنگ شناخته شده ایرانیان، خرید خشکبار و حبوبات به زمان خاصی محدود نمی‌شود، بنابراین در این شرایط اقتصادی با افزایش قیمت انواع کالاها در سبد غذایی مردم، رعایت نکات فوق به منظور جلوگیری از فاسد و خراب شدن خشکبار و خواربار که باعث خسران و زیان های ممکنه می‌شود، لازم و ضروری است. لوبیس‌ مگ این دغدغه را در خود دارد که بهترین روش های نگهداری انواع خشکبار در منزل را از زمان خرید تا ذخیره در منزل و سپس مصرف، برای شما هم‌میهنان گرامی ارائه دهد.

نگهداری انواع خشکبار در منزل چگونه است ؟ + روش های کاربردی

چه میزان خرید کنیم ؟

تاثیرات تورم و تحریم های اقتصادی بر تولید محصولات کشاورزی آشکار است. با در نظر گرفتن این دو نکته مذکور، سیستم کشاورزی سنتی همراه با اتلاف حجم عظیمی از منابع آبی و طبیعی، کشت محصولات کشاورزی را به سمت و سوی برداشت کمتر از ظرفیت های موجود، سوق می‌دهد که همین امر از زمان تولید یک محصول کشاورزی تا رسیدن آن محصول به دست مصرف کننده، هزینه های مستقیم و جانبی متعددی را در پی دارد که باعث افزایش نهایی قیمت محصول می‌شود. بنابراین در فرایند خرید حبوبات و خشکبار مورد نیاز مصرف خوانوارها، مدیریت مالی این مسائل، مهم است تا اقتصاد کلی خانواده کمتر دچار کشمش و جدل شود. بیان نکته پیش رو به این معنا نیست که مصرف نکنیم یا کم مصرف کنیم، بلکه به این معنا است متناسب با نیاز خود و خوانوار، خرید را انجام دهیم. چراکه باعث می‌شود همواره محصولی تازه و نو در دست داشته باشیم و هزینه کمتری از بودجه تخصیص داده شده برای هزینه های ماهانه خوانوار را، به آن اختصاص دهیم.

نگهداری انواع خشکبار در منزل چگونه است ؟ + روش های کاربردی

چرا خشکبار و محصولات غذایی فاسد می‌شوند؟

دنیای اطراف ما مملو از حشرات و جانداران زنده میکروسکپی است که برای ادامه حیات و بقای خود، در تلاش اند تا بیشترین منابع غذایی را در کمترین زمان ممکن بدست آورند. اگر چه انسان با چشم غیر مسلح نمی‌تواند میکروارگانیسم ها را رویت کند، اما همواره در سراسر زندگی ما وجود جاندارنی در ابعاد بسیار کوچکی مانند انواع باکتری ها، ویروس‌ها و برخی قارچ‌ها و … باعث شده تا ما انسان ها برای نگه داری مواد غذایی خود به منظور کاهش احتمال فاسدی و خراب شدن آن ها، اقدامات پیش‌گیرانه‌ای را انجام دهیم. محیط‌های مرطوب و تاریک مانند کمدها، کشوها، کابینت‌ها، انباری‌ها و … بستر مناسبی برای رشد و گسترش حشرات و میکروب های متنوعی هستند، پس بهتر است به منظور نگه داری محصولات خشکبار و خواربار در این محیط ها استفاده نشود. دانه های خشکبار و حبوبات سرشار از انواع مواد قندی مانند نشاسته و مواد پروتئینی هستند که منبع مناسبی برای تغذیه جانوران مختلف به شمار می‌روند.

انواع ظروف نگه داری خشکبار در ایران

اگر خاطرات خود را مرور کنید، بیاد می‌آورید که در گذشته مردمان ایران آجیل و خشکبار خود را در پاکت های کاغذی تهیه می‌کردند. دلیل این امر آن است که پاکت کاغذی به علت وجود جنس کاغذ، تا حدی رطوبت اضافی ماده غذایی داخل خود را جذب می‌کند و باعث می‌شود رطوبت کمتری برای جانداران فاسدکننده در اختیار باشد. مزیت بعدی آن است که کاغذ تیره، نور را  به خوبی از خود عبور نمی‌دهد بنابراین نور مورد نیاز موجودات درون پاکت، تامین نمی‌شود که این امر باعث می‌شود محتوای پاکت سالم تر و تازه تر بمانند.

نگهداری انواع خشکبار در منزل چگونه است ؟ + روش های کاربردی

امروزه مواد پلی اتیلن و نایلونی ارزان، جای خود را به پاکت های سنتی داده اند.  نایلون ها و کیسه های پلاستیکی به علت ارزان تر بودن، امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند اما مصرف بیش از حد محصولات پلاستیکی از نگاه کارشناسان محیط زیست، تخریب اکوسیستم های طبیعی را به همراه دارد.

توصیه می‌شود برای نگهداری انواع کشمش، انجیر، خرما، برگه زردآلو و موارد مشابه، به علت وجود نشاسته و فیبر های متعدد در ساختا و بافت محصول، در یخچال در دمایی مابین 15 الی 20 درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید تا علاوه بر حفظ خاصیت خود، تازگی و طروات همیشگی خود را داشته باشند.

سرما و فریز کردن خشکبار

سرما و دمای بسیار کم، توانایی رشد و تولید مثل باکتری ها و کپک ها را از بین می‌برد، بنابراین اگر قصد دارید برای مدت طولانی تری محصولات خود را نگهداری کنید، مقداری مناسب از خشکبار را داخل کیسه های نایلونی قرار دهید و در یخچال فریزر نگهداری کنید، مزیت این عمل این است که در هر مقطعی از سال می‌توانید استفاده کنید و طعم و خاصیت خشکبار را حفظ کنید. فقط توجه داشته باشید که از قرار دادن دانه های خشکبار مانند گردو، بادام، فندق، پسته و … در قفسه مربوط به انواع گوشت و سبزیجات اجتناب کنید زیرا ممکن است طعم و مزه خشکبار شما دستخوش تغییر شود.

نگهداری انواع خشکبار در منزل چگونه است ؟ + روش های کاربردی

چرا کابینت ها و کمدهای چوبی نه ؟

کابینت ها بطور عمده در آشپزخانه های منازل مسکونی جای گرفته اند. آشپرخانه محل پخت و پز و تولید بخارات روغن است. بخار روغن بر سطح مواد می‌نشد و تاثیر بدی بر طعم و ماندگاری مواد غذایی مانند خشکبار و حبوبات می‌گذارند. کمدها و قفسه های چوبی مکان مناسبی برای رشد انواع کپک ها و باکتری ها هستند و حشراتی همچون موریانه نیز ممکن است فضای مورد انتظار برای نگه‌داری خشکبار را خدشه دار کنند، پس بهتر است از مکانی خنک، تاریک و بدون رطوبت مانند یخچال برای نگهداری طولانی مدت خشکبار و خواربار خود نگه داری کنید.

سخن پایانی

از اینکه تا اینجای مقاله با ما همراه بودید، کمال قدردانی را داریم، لوبیس‌مگ در تلاش است تا با ارائه مطالب خواندنی و مقالات مربوط به حوزه صنعت خشکبار و خواربار مربوط به کشور عزیزمان، قدمی نو و کارآمد در توسعه کسب و کار ها و افزایش آگاهی مردم، پیش بردارد.

فروشگاه اینترنتی لوبیس

مطالعه بیشتر

امتیاز شما

میانگین: / 5. تعداد:

بدون ستاره! اولین نفر باشید!

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *