چگونه با گردزدایی قطعات کامپیوتر، بازدهی سیستم را افزایش دهیم ؟

گردزدایی قطعات کامپیوتر

مقدمه

مهم‌ترین نکته ای که باید به آن توجه کرد، انجام دوره های منظم تمیز و پاکسازی گرد و غبار نشسته بر سطح قطعات رایانه در داخل کیس ها می‌باشد. هر قطعه ای که داخل کامپیوتر و لوازم دیجیتال وجود دارد، بعد از مدتی استفاده از دستگاه، مستهلک می‌شوند و علت آن این است که گرد و غباری که در محیط اطراف ما بصورت معلق در هوا وجود دارند، با ورود از درزها، حفره ها و شکاف های دستگاه، به عنوان مانعی در فرایند خنک شوندگی سیستم تلقی می‌شوند و نمیگذارند که فرایند کولینگ (خنک‌سازی) به درستی انجام گیرد که در نتیجه وقتی قطعه ای دمای آن بالا رود و گرم‌تر از حد استاندارد باشد، سیستم دچار کاهش و افت راندمان و بازدهی می‌شود. بنابراین ما باید بعد از مدتی و به صورت دوره ای، گرد و غبار کیس کامپیوتر خود را پاک‌سازی کنیم.

چرا گردزدایی قطعات کامپیوتر مهم است؟

همانطور که در بخش مقدمه توضیح دادیم، مهم ترین دلیل فرایند گردزدایی قطعات رایانه، خنک سازی قطعات داخلی می‌باشد، ولی دلایل دیگری نیز دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

وقتی قطعات داخل کامپیوتر پاکیزه باشند و چنانچه قطعه ای دچار مشکل شود، می‌توان مشکل را راحت‌تر شناسایی کرد و فرایند عیب یابی تسهیل یابد. افزایش طول عمر یک قطعه، سالم ماندن و بهینه کار کردن آن باعث می‌شود به مراتب بیشتر از آن قطعه استفاده کنیم و کمتر در معرض هزینه های تعمیرات و یا خرید یک قطعه سالم و نو مواجه شویم. معمولا در سیستم هایی که گرد و غبار زیادی سطح قطعات را فراگرفته است، پس از مدتی به صدا درآمدن فن های تهوه هوای کیس، می‌تواند آزار دهنده باشد و صدای گوش خراشی را ایجاد کند که همین امر در کاهش تمرکز کاربر موثر است.

تاثیر گردزدایی بر عملکرد سخت افزارها چگونه است؟

تاثیری که عمل گردزدایی بر قطعات داخلی کامپیوتر می گزارد، این است که وقتی قطعه‌ای عاری از غبار باشد، عمل کولینگ و خنک سازی به نحو مناسب‌تری اعمال می گردد و در نتیجه حرارت کمتری شامل حال قطعات می‌شود که در نتیجه سرعت پردازش اطلاعات و محاسبات توسط آن سخت‌افزار به طرز قابل توجهی افزایش می‌یابد.

وسایل مورد نیاز برای گردزدایی

  • سشوار یا دستگاه دمنده بلوور (Blower)
  •  مسواک
  •  دستمال پارچه ای نم دار
  •  پیچ گوشتی
  •  بست کمربندی
  •  خمیر سیلیکون (خمیر حرارتی)
  •  الکل بهداشتی
  • کاغذ صافی قهوه

اقدامات و مراحل گردزدایی

  • ابتدا باید گرد و غبار کلی موجود در داخل کیس را گرفت. با استفاده از یک سشوار با درجه حرارت سرد می‌توان این کار را انجام داد. اگر درجه سشوار بر حالت گرم تنظیم شده باشد، باعث داغ شدن مضاعف قطعات داخلی کیس می‌شود که خود آسیب رسان است.
  • هنگام باد گرفتن داخل سیستم، حتما خارج از منزل و محیط کار انجام شود چراکه گرد و غبار زیادی تولید شده و ممکن است با ورود غبار به داخل مجاری تنفسی، با مشکلی مواجه شویم، پس بهتر است از یک ماسک دهان استفاده شود.
  • هنگام دمیدن باد به داخل کیس، قطعات محرک مانند، فن پردازنده و فن‌های روی کارت گرافیک و فن پاور باید با استفاده از یک مداد و یا یک سیخ چوبی نگه داشته شود تا مانع از چرخش پروانه ها گردد چراکه باعث تولید جریان برق در اون منطقه نشود و همچنین فشار هوا باعث آسیب رساندن به فن‌ها نشود.  بعد از اینکه گرد و غبار داخل کیس با استفاده از سشوار کاهش دادیم، با استفاده از یک دستمال پارچه ای نم دار، خاک‌های باقی مانده در کف کیس و اطراف سیم های برق را با احتیاط تمیز می‌کنیم و حتما مراقب باشید که دستمال زیاد مرطوب نباشد تا نم و رطوبت دستمال روی قطعه های داخلی کیس اثر نکند.
  • سپس با استفاده از یک مسواک با فرچه های نرم، به آرامی خاک هایی که دسترس نیستند را می‌گیریم. ولی دقت کنید که با فشار خیلی زیاد این کار را انجام ندهید و به آرامیعمل کنید. اگر توانایی جدا سازی خنک کننده آلومینیومی قرار گرفته بر روی پردازنده را دارید، آن را جدا کنید و خمیر کهنه شده سطح پردازنده را با استفاده از دستمال کاغذی و الکل کاملا پاک کنید و دوباره خمیر سیلیکون جدیدی را به اندازه یک ذره نخود به یطح پردازنده بریزید و سپس با دقت بالا، بخش خنک کننده پردازنده با در جای خود سوار کنید تا از انتقال حرارت از پردازنده به سیستم خنک کننده، به خوبی انجام شود.
  • سیم های اضافی خروجی و ورودی به قطعات را با بست کمربندی در کنار هم محکم می‌کنیم تا هوا به خوبی داخل کیس جریان پیدا کند. حالا ما یک کیس تمیز داریم و می‌توانیم به راحتی با حداکثر کارایی از آن استفاده کنیم.

سخن پایانی

در مجموع همه این کارها را انجام می‌دهیم تا از قطعات داخلی سیستم به خوبی نگهداری و محافظت شود. با عمل خنک سازی قطعات، طول عمر قطعات سیستم ما افزایش می‌یابد و آخر سال پول بیشتری را در حساب بانکی خود ذخیره خواهیم داشت !

امتیاز شما

میانگین: / 5. تعداد:

بدون ستاره! اولین نفر باشید!

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *