بادام درختی تلخ، فواید و مضرات + موارد مصرف

خواص بادام تلخ - لوبیس

مقدمه

لغت بادام ریشه فارسی دارد و به فرهنگ لغت کشورهایی مانند عربستان، ترکیه و هند نیز وارد شده است. بادام درختی تلخ اغلب بعد از برداشت تازه از درخت، پوس مخملی و سبز آن جدا می‌شود و بصورت دو نوع بادام تلخ با پوست سخت و مغز بادام تلخ به مصرف می‌رسد. بادام درختی تلخ مصارف گوناگون دارد و افراد زیادی از آن مصرف می‌کنند، اما باید توجه کرد مواد مضری در آن وجود دارد که باید در مصرف آن احتیاط لازم را به عمل آوردیم.

تصویر مینیاتور ایرانی از برداشت بادام در کان بادام، دره فرغانه قرن شانزدهم
تصویر مینیاتور ایرانی از برداشت بادام در کان بادام، دره فرغانه (قرن شانزدهم)

عرضه و تقاضای بادام تلخ

کشاورزان و باغداران به منظور کسب و سود و فروش بیشتر، باغستان هایی با محصول بادام شیرین کشت می‌دهند که محصولات خود را با قیمت بالاتر از بادام تلخ به بازار عرضه می‌کنند. با این حال بادام تلخ نیز به همان اندازه بادام شیرین، منابع آبی و مصارف سطح زیر کشت را مصرف می‌کنند و آنچنان صرفه اقتصادی برای کشاورزان ندارد چراکه با قیمت بسیار پایین تر از بادام شیرین در بازار مبادله می‌شود. بادام تلخ برای دسته خاصی از مشتریان قرار دارد و همه خواهان آن نیستند. معمولا شرکت های دارویی و بهداشتی از بادام تلخ استقبال می‌کنند.

چرا بادام تلخ می‌شود؟

در پاسخ به این سوال می‌توان دو دیدگاه را در نظر گرفت. در تحقیقات مختلفی نشان داده شده است که عمده ماده موجود در بادام تلخ، اسید های چرب اکسید شده می‌باشد. اسید های چرب یا همان چربی ها، منبع مهمی برای تامین اسیدهای چرب بدن ما معرفی می‌شوند. بنابراین توصیه می‌شود در مصرف اسید های چرب طبیعی و اکسید نشده کوشا باشیم. درخت بادام تلخ، از همان ابتدا تلخ است و به این معنا نیست که درخت بادام شیرین به درخت بادام تلخ تبدیل می‌شود. هیچ کود شیمیایی و هیچ فنی در کشاورزی نمی‌تواند درخت بادام تلخ را به درختی با بادام شیرین تبدیل کند. تنها راه حل آن است که درخت بادام تلخ را قطع کنیم و ریشه آن را کاملا از خاک جدا کنیم. البته عده ای از کشاورزان هستند که با فاصله ای حدود 50 سانتی‌متری تنه درخت بادام تلخ را جدا می‌کنند و شاخه ای از بادام شیرین را به آن پیوند می‌زنند. در این روش بادام بدست آمده شیرین است اما ته‌مزه‌ای از تلخی را روز زبان خود احساس خواهیم کرد و اگرچه این میزان کم است اما نمی‌توان این نوع بادام را در مصارف آجیلی مورد استفاده قرار داد.

فواید بادام تلخ

هر آنچه که فکرش را کنید، در کنار ویژگی های مثبت و مفید، حتما عوارض و مضراتی نیز یافت می‌شود، حتی اگر آن ماده آب باشد! بنابراین بادام تلخ نیز بدون عوارض نیست اما لازم است به موارد مفید و کارآمد بادام تلخ بپردازیم:

  • بادام تلخ را آسیاب کنید و با سرکه مصرف کنید تا سردرد شما تسکین یابد
  • بادام تلخ برای افراد سیگاری مفید است و دستگاه تنفسی را تقویت می‌کند
  • بادام تلخ را آسیاب کنید و با عسل ترکیب کنید و با مصرف آن، کبد و طهال خود را بهبود بخشید
  • اگر کلیه درد دارید، بادام تلخ را همراه با نعناع و نشاسته ترکیب کنید و مصرف کنید. ترکیب بادام تلخ و عسل برای دفع بهتر سنگ کلیه کارساز است
  • برای پاکسازی صورت و رهایی یافتن از جوش های خود، روغن بادام تلخ را همراه با سرکه طبیعی، مدتی بر صورت خود قرار دهید

عوارض بادام تلخ

بر کسی پوشیده نیست که بادام تلخ دارای سیانور است. سیانور انسان را می‌کشد. در ساخت حشره‌کش ها و جونده‌کش ها از سیانور استفاده می‌شود. اما سوالی مطرح می‌شود که آیا باید همچنان از بادام تلخ استفاده کرد؟ جواب روشن است، بله!

مقدار و میزان موجود سیانور و مشتقات آن در بادام تلخ و حتی مغز میوه‌هایی مانند زردآلو، به اندازه‌ای نیست که برای انسان مشکلی ایجاد کند. البته به شرط آن که در تعداد مصرف بادام تلخ هوشیار باشید. بیش از 4 الی 5 دانه مغز بادام تلخ در روز مصرف نکنید. چراکه با فعال شدن سیانور آن، دچار سر درد خفیف و حالت تهوع خواهید شد. با مشورت از پزشک و کارشناس تغذیه خود، درمورد تعداد بادام تلخ مصرفی خود، اطلاعات کافی بدست آورید.

مصارف بادام تلخ

عمده شرکت های دارویی متقاضی خرید بادام تلخ هستند. بادام تلخ را در ساخت برخی داروهای مربوط به بیماران دیابتی استفاده می‌کنند . در صنعت آرایشی و بهداشتی به منظور جوانسازی و ترمیم بافت های آسیب دیده پوستی، از روغن تهیه شده از بادام تلخ استفاده می‌کنند. همچنین برخی به منظور ایجاد درخشندگی و تقویت پیاز ریشه‌های مو، از روغن بادام تلخ استفاده خواهند کرد. در صنعت مواد شوینده و صابونی، از روغن بادام تلخ برای ساخت انواع شامپو و صابون های دست و صورت نیز استفاده می‌شود.

 کلام آخر

در خرید بادام تلخ دقت کنید، حتما از محصولات کشت شده در سال جاری استفاده شود. اصول نگهداری از خشکبار را بدانید و به آن توجه کنید، بادام تلخ را در محیط های مرطوب و تاریک قرار ندهید. در مصرف آن زیاده روی نکنید و از خواص و ویژگی های خاص آن غافل نشوید.

تیم لوبیس برای شما هم‌میهنان گرامی لحظات خوشی را آرزومند است.

مطالعه بیشتر

امتیاز شما

میانگین: / 5. تعداد:

بدون ستاره! اولین نفر باشید!

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *